Kapplöpning – Sannolikhet med två tärningar

Sprid lite kärlek
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Kapplöpning – Sannolikhet med två tärningar

Programmet simulerar två tärningar som kastas. Om ex summan av de två tärningarna blir 3, får häst 3 gå 10 steg fram. Den som nuddar kanten först vinner. Vilken tror du det blir?

Varför blir det så här? Är spelet riggat? Ser ni något mönster? Kan ni förklara? Om ni gör detta manuellt med två tärningar och bara 20 tärningskast, får ni samma resultat? Vad beror det på?

Länk till scratchprojektet

Scratch 2.0 (Flash – Dator) https://scratch.mit.edu/projects/104002261

@mickekring

6 februari, 2018

0 svar på "Kapplöpning - Sannolikhet med två tärningar"

Lämna ett meddelande

Årstaskolan | STHLM
X